Skip to content
Menu

Blog

Let’s talk English

‘Ik snapte er helemaal niets van. Er wordt alleen Engels gesproken tijdens de les.’ Paniek in zijn stem. Tygo had vandaag voor het eerst Engels op het gymnasium. De leerlingen mochten geen vragen stellen in het Nederlands. Hij had geen idee hoe hij duidelijk moest maken dat hij het niet begreep. Dus hij zei niets. En keek hoe zijn klasgenoten reageerden. Die verstonden de docent wel. Of deden alsof. Knap dat hij niet boos werd. Of wegliep. Of allebei.

Tygo zit in een klas met 9 andere hoogbegaafde leerlingen. De jongste is 8, de oudste 11. Als Tygo niet voor deze school had gekozen, zou hij naar groep 7 overgegaan zijn. Maar dat bood niet genoeg uitdaging. Dit gymnasiumtraject duurt 7 jaar in plaats van 6. De leerlingen doen 2 jaar over de stof van het eerste jaar. Ze krijgen daarnaast vakken die hen helpen in het leren omgaan met het gymnasiumsysteem. En met zichzelf, want hoogbegaafd zijn, is niet gemakkelijk.

‘Het heeft helemaal geen zin om Engels te volgen. Want daar ga ik niets leren.’ We maken meteen een plan. Tygo stuurt de docent een nette mail. Ik app ons oppasbuurmeisje. Zij draait inmiddels een paar jaar mee op het gymnasium en volgt alle vakken in het Engels. Of ze misschien tips heeft? Een half uur later stapt ze binnen en begint met geruststellen. Ook zij vond het in het begin lastig. Maar het kwam goed. Zo installeerde ze DuoLingo op haar telefoon. Bij films zette ze de ondertiteling op Engels. Ze leest Engelse boeken. Tygo begint na haar vertrek meteen met DuoLingo. Een paar uur later volgt al reactie van de docent. Ze zal de volgende les meer Nederlands spreken. En plant een gesprekje met hem in.

Die avond wil Tygo bij ons slapen. Daaruit blijkt hoe gespannen hij is en ik heb het met hem te doen. De nieuwe vakken vindt hij leuk en uitdagend. Zijn klasgenoten zijn ‘prima’ en met een van hen heeft hij een hele goede klik. Het huiswerk doet hij zonder al teveel mopperen. Maar alles is wennen. Zijn mentor had hem ergens op aangesproken en dat was hard binnengekomen. Woensdagmiddag is hij niet vrij meer en dat is toch wel gek. Een ouderejaars noemde hen ‘kleine kinderen’. Het is heel wat.

De volgende dag maakt hij met de docent de afspraak dat als hij het niet begrijpt, hij het toch kenbaar maakt. Desnoods in het Nederlands. ‘s Avonds begint hij opnieuw met de eerste Harry Potter film. Als ik langsloop, staat de ondertiteling toch op Nederlands. Die gaat onder zachte dwang over op Engels en Dennis gaat naast hem zitten voor support. Eigenlijk begrijpt Tygo best veel van wat er gezegd wordt.

’s Avonds kijken Dennis en ik The Rookie op Netflix en uit solidariteit zet ik ook de Engelse ondertiteling aan. Ook voor mij is het wennen. Het Engels zonder Nederlandse ondertiteling, maar vooral mijn kleine jongen op het gymnasium. Al mag ik geen kleine jongen van hem zeggen. Want daarvoor is hij nu echt te groot.