Vrijdag is een goede dag om via Marktplaats te handelen. Zeker de middag. En het gaat nog beter als het zonnig is. Het is me al vaker opgevallen en vandaag kreeg ik het nog eens bevestigd. Is het omdat mensen al met hun hoofd in het weekend zitten? De vrijdagmiddag (op kantoor of op hun thuiswerkplek) al scrollend op Marktplaats doorbrengen? Of gewoon al weekend hebben?
De zon is echt een versterkende factor, zeker als het om buitenspullen gaat. En die had ik in de aanbieding; een babyschommel, een glijbaan en een speelhuisje. Want dit weekend graven we een kuil waar een Duitser op de Nederlandse stranden jaloers op zou zijn. Er wordt namelijk een trampoline ingegraven (jawel, ook via Marktplaats aangekocht). Op de plek waar dit buitenspeelgoed doorgaans staat. Dat moest weg dus.
Ik ben al 14,5 jaar actief via Marktplaats (waar ik toch wel een beetje trots op ben) en verkoop toch wel frequent. Heb daar ook echt lol in. Een beetje profiler kan via mijn Marktplaats-verkoop een flink deel van mijn leven uittekenen, inclusief verhuisbewegingen, de leeftijden van mijn kinderen, onsuccesvolle hobby’s en welke momenten in het jaar ik een opruimaanval heb. Ik vraag nooit de hoofdprijs, ik geef altijd vaste prijzen op (ik hou niet van dat gedoe met bieden) en heb tot op heden nooit klachten gehad over de spullen die gekocht werden.
Vandaag maakte ik wel wat geks mee. Dennis had me gevraagd een apparaat te verkopen wat je gebruikt voor de bediening van lampen op feestjes. Lag op zolder totaal nutteloos te wezen. Ik kwam met ene Thijs een prijs overeen en stuurde een betalingsverzoek. Waarom hij reageert met: “Ik kan nog niet betalen. Eerst moet het geld gestort worden van mijn verkoop via Marktplaats.” En blijkbaar lag dat aan Marktplaats.
Vol verbazing las ik het nog een keer. Het stond er echt! Zie je jezelf al bij de bakker staan? “Vier worstenbroodjes en een halfje wit graag. Leg ze maar bij de kassa. Maareh… ik wacht even met betalen, HEMA stort me elk moment geld van een aankoop terug. Dan kom ik terug en kan ik betalen.” Of in de kroeg: “Schenk die wijntjes alvast maar in en zet ze maar op de bar. Mijn neef stort zo het geleende geld terug. Dan kan ik afrekenen en kom ik ze halen.” Nee toch? Dat doe je toch niet?
Heb even nagedacht hoe ik hierop zou reageren. Als je van doen krijgt met een klantenservice kan je dit zomaar veel tijd en energie kost. Ben zelf al 3 weken bezig om een door HEMA verkeerd geleverde bestelling te retourneren, zonder succes tot nu toe (ik noemde HEMA niet toevallig). Ik besloot het klantenserviceprobleem van een ander niet ook nog mijn probleem te maken. En gaf Thijs mee dat hij het apparaat mocht hebben als hij het geld had, tenzij iemand anders minimaal hetzelfde zou bieden en wel kon betalen.
Marktplaats bleek me gunstig gezind. Binnen een half uur meldde zich een nieuwe koper die wel kon betalen, binnen uur was het afgehaald en betaald. Ook het kinderbuitenspeelgoed is allemaal verkocht, aan 1 koper. Want het was immers een zonnige vrijdagmiddag, Marktplaatsmiddag.